Fam. T.Ström gör Amsterdam

Ja i fredags var det då dags för min andra påhälsning här i utlandet.
Denna gång var det familjens tur att komma o hälsa på.
Åkte ut till Schiphol airport mitt på dan. När jag anlände var det tänkt att jag skulle kolla upp lite snabbt vart jag skulle gå.
Problemet med detta var att det hade kommit två flyg från Arlanda ungefär samtidigt så jag sprang fram o tillbaka o kollade efter päron o syster.

Hitta dom till slut o här började min högst tillfälliga karriär som reseledare.
Åkte in till central station o tog sedan "tram" därifrån till hotel inner (som inte var riktigt så lätt att hitta som jag trott).
Nu väntade pannkakslunch på Carousel innan jag fick visa upp min "bachelor pad".
Det ifrågasattes ganska snabbt av min kära moder hur man kunde leva i ett sådant skyffe.

Fick iallafall en liten present med en bok o en paradis, inget knäckebröd eller kaviar alltså ;).
Efter stora(lilla) rundturen i lägenheten fick det bli en båttur på Amsterdams kanaler.
Likadant som förra gången med skillnaden att den avgick från ett annat ställe.
Väl tillbaka efter ca en timme var det dags att gå till damtorget.
Snabbt avklarat tågade vi vidare mot rembrantplein för att "släcka törsten".
Satt ett bra tag där innan det började bli lite sent (runt halv 10) så sa godnatt efter att ha kikat in Amstelbron.

Kvällen slutade dock inte där för undertecknad utan det fick bli sushiparty med polarna.
Var väl inte världens roligaste tillställning men nu har man ju smakat på sushi iallafall (helt ok för att va rå fisk).

Lördagen var stora shoppingdagen, fick promenera till damtorget vid lunch för att möta upp familjen, som redan varit igång o shoppat i 2 timmar.
Satt en stund på ett kafé innan det började rycka i shoppingfingrarna på mor o dotter Ström.
Gick shoppinggatan en vända till, fast åt andra hållet utifall att vi missat något första gången.

Tröttna efter ett tag så tog spårvagn ner till museumplein för att vara lite kulturella o gå på van Gogh muséet.
Jo tack, kulturella det kunde vi va en annan dag, mittemot van Gogh ligger Bols muséet.
Det var tydligen roligare att få en gogh än att titta på en.

Fick iallafall prova massa olika Bols sorter till T:s stora förtjusning.
Han lämnade stället med ett stort leende på läpparna och lite halvrund om fötterna.
Nu när vi fått dricka så måste vi ju käka lite så tog oss till den argentinska restaurangen La Boca.
Mycket trevlig liten inrättning med stora köttbitar.
Beställde en mixed grill som serverades på en minigrill, ganska kul idé.

Efter maten tyckte stora bebben att vi behövde lite mer att dricka så vi promenera ner till Leidseplein.
Tog en cola innan jag åkte tramen hem till lyan för välbehövlig sömn.

Söndagen fick bli den kulturella dagen, med Rijksmuseum som berättar Hollands historia.
Mycket tavlor o porslin hade de iallafall, intressant men utmattande.
Behövde därefter lite påfyllning i magen så åt pannkakor även denna dag (nyttig helg det har varit inte sant).
J o B undrade även om det var ytterligare någon affär de missat i Amsterdam så gick en vända på en av de andra stora shoppinggatorna.
Trötta i huvudet o bena efter alldeles för många skoaffärer i jakt på bruna stövlar så tog vi spårvagnen ner till Vondelpark för lite avslappning.
B började dock ganska snabbt bli åksjuk då det finns en o annan människa på cykel i den här stan o de hade alla bestämt sej för att cykla i parken. Vi gick därför bort till Hotel Inner för att kunna ta av sej skor m.m.
Började bli lite hungriga sen framåt kvällningen så började leta efter nån sjyst restaurang inom gångavstånd.
Hittade till slut ett ställe nära Carousel där vi kunde få lite i magen.
Tog kycklingsallad som var mumma. När notan var avklarad gick vi till en irländsk pub som låg granne med restaurangen. Kom fram till att det var sista kvällen o att det gått jättefort (gör det alltid).

Några engelska öl senare var det dags att återvända till lägenheten. Lämnade över mitt strippenkart till familjen som fick åka 3 stopp.
Undertecknad promenerade i rask takt (måste varit någon form av rekord på den sträckan) tillbaka.
Möttes i trapphuset av ett jätteparty med gratis sangria. Motstod frestelsen o gick upp till lägenheten o slappade istället.

Måndag morgon o det var dags att åka tillbaka ut till flygplatsen för att vinka adjö.
Tog kort på samma ställe som för 16 år sedan på central stationen innan vi tog tåget till Schiphol.
Sa hejdå o morsan lipa en skvätt när jag gick tillbaka till tåget.

In till staden igen med lektioner som väntade. Efter 2 timmar internationell ekonomi o 3 timmar public economics så blir man lite degig i huvudet. Kom tillbaka till lägenheten och övervägde starkt att ta en eftermiddagslur men lät bli.
Fick istället reda på att vi skulle bjuda på middag. Våra grannar kikade förbi framåt 8 o vi fixade till tacos.
Mycket gott o precis vad som behövdes. Gick därefter på paradisen, vilket uppskattades av våra gäster (undre lagret är dock fortfarande kvar).

Vaknade imorse med förkylning inte nice. Skippade föreläsningen o pluggade till tentorna istället.
Nu väntar 2 veckors hårt pluggande innan jag kan slappna av lite igen.
Kommer bli tufft men men efteråt är det ju inte länge tills jag kommer o hälsar på i gamla Svedala igen.


Kommentarer
Postat av: mamma

bara för din info så gick vi i alla skoaffärer i onödan, hade glömt att jag faktiskt köpte ett par exakt såna bruna stövlar som jag inte hittade i Adam förra året här hemma :-)

2008-10-14 @ 21:09:48
Postat av: ronja

yeaj en uppdatering :) hörs imorn. pusspuss

2008-10-14 @ 21:40:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0